Aktualności gastronomiczne

10 skutecznych sposobów jak przetrwać wakacyjny przestój

jak przetrwać wakacyjny przestój

Przepełnione, tętniące życiem restauracje w miastach akademickich, większych miejscowościach i punktach turystycznych w ciągu roku szkolnego są w szczytowej formie, ale co się dzieje gdy studenci wracają latem do domu?

Jak przetrwać ten trudny czas i kolokwialnie mówiąc – nie zwariować?

Niektórzy właściciele tną godziny otwarcia, biorą urlopy, lub w końcu zamykają się na dobre. Inni dowiadują się jak się wziąć w garść, zaplanować ten specyficzny okres i czerpać korzyści z przestojów. Oto 10 sposobów, w jaki możesz to zrobić:

1. Nigdy nie jest za wcześnie by planować

Pomysł, żeby myśleć o wakacjach w Święta Bożego Narodzenia może wydawać się śmieszny, lecz gdy Twoja restauracja znajduje się w typowo sezonowym mieście, lub gdy nie masz możliwości dostosowania się do miejskiego “ogródkowania” to jest niestety konieczny. Więc w grudniu myślimy o lipcu!

2. Zaangażuj twoich dostawców!

Producenci, z którymi współpracujesz chcą Ci pomóc osiągnąć sukces. Nie oszukujmy się, mają w tym swój interes 🙂 Większość dostawców, a szczególnie Ci, którzy nie są długo na rynku są otwarci na promocje, które pozwolą Ci promować swoją markę.

3. Poznaj swoich sąsiadów

Zadzwoń i odwiedź lokalne firmy, uściskaj dłonie i wyślij próbki swoich dań. Nie tylko jest to świetny sposób na to, aby zaczęli mówić dobrze o twojej firmie, polecać Cię i przypominać sobie o Tobie przed dużymi imprezami ale również dzięki temu możesz liczyć na jakieś wymiany partnerskie, np. klienci w pobliskiej firmie mogą dostawać bon zniżkowy na Twoje specjały w zamian za reklamę w Twoim lokalu.

4. Proponuj różne konkursy

Oprócz przeprowadzania konkursów na Facebooku dla gości może warto pomyśleć też nad konkursami dla pracowników? Niektóre restauracje stosują takie formy uhonorowania swoich pracowników od kilku, kilkunastu lat ze znakomitym skutkiem.

Konkursy pracownicze muszą trwać przez określony czas, np. Miesiąc. Konkurs może obejmować różne zadania: ilość sprzedanych butelek wina, obsługa gości czy czystość na kuchni. Celem takich konkursów jest podniesienie poziomu motywacji pracownika, co z pewnością pomoże nam w tym trudnym okresie i zaowocuje zwiększonym ruchem w lokalu. Nagrodami w takim konkursie mogą być bilety do kina, teatru, karty podarunkowe, ale również nagrody pieniężne.

5. “Wymień” swoich gości

W Katowicach studiuje obecnie więcej niż 80 tysięcy osób, więc co zrobić, gdy 1/4 ogólnej liczby mieszkańców miasta rozjeżdża się do swoich rodzinnych domów?

Postarajmy się przyciągnąć do lokalu ludzi, którzy mieszkają w mieście na co dzień. Stwórzmy dla nich niecodzienne wydarzenia, które wybiją się wśród reszty lokali, staną się naszą wizytówką. Może to być seria imprez z lokalnymi artystami, menu z przetworami pobliskiego koła gospodyń wiejskich lub kolacje połączone z degustacją win z całego świata. Ogranicza nas tylko wyobraźnia!

6. Wprowadź nowe promocje

Starając się przyciągnąć nowych, lokalnych klientów czasem potrzebna jest nowa, ciekawa promocja. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie np. Tematycznych dni tygodnia, jak “Winny Wtorek” w jednej z amerykańskich restauracji gdzie restaurator oferuje poł butelki wybranego wina przy zakupie przystawki lub dwóch dań głównych. Nie wykluczył również entuzjastów piwa i stworzył dla nich “Czwartkową Noc Piwa” gdzie lokalne, kraftowe piwa po godzinę 16:00 sprzedawane są po niższej cenie. Takie promocje są również często spotykane w Polsce i bardzo dobrze podnoszą sprzedaż produktów. W Wodzisławiu Śląskim jedna z pizzerii w środy sprzedaje na miejscu dwie małe pizze w cenie jednej. Takich kolejek do stolika nie mają w żaden inny dzień tygodnia, ale dzięki temu w mieście o tej pizzerii słyszał już prawie każdy.

7. Zorganizuj ciekawe wydarzenie

Co to byłyby za wakacje bez imprezy? Dlaczego więc nie zaprosić miejscowego artysty, autora książki, ważnej osoby w mieście do pokazania swojej nowej sztuki, podpisywania książek lub przedyskutowania nowych zmian w społeczności? Miejscowi uwielbiają uczestniczyć w wydarzeniach w ciągu tygodnia, szczególnie jeśli sparujesz je z jedzeniem i piciem specjałów swojej kuchni.

8. Ogłaszaj się!

Skorzystaj z faktu, że wielu Twoich konkurentów może zrobić sobie przerwę w ciągu tych niekorzystnych miesięcy. To najlepszy czas, żeby promować to co się u Ciebie dzieje za pośrednictwem mediów społecznościowych, poczty elektronicznej i lokalnej prasy.

Publikuj swoje pomocje za pośrednictwem Instagrama oraz Facebooka, poproś firmy z którymi współpracujesz, aby udostępniały Twoje posty. Na kilka tygodni przed promocja lub wydarzeniem wyślij informację i zdjęcia do lokalnych portali informacyjnych oraz gazet.

9. Poznaj swoich gości

Pamiętasz wszystkich tych, którzy zarezerwowali sobie u Ciebie stolik lub cały lokal na urodziny, święta, obiady biznesowe? Poznaj ich i dzięki kontom na portalach społecznościowych zaoferuj im zniżki na kolejną rezerwację! Daj im do zrozumienia, że chcesz aby Twoja restauracja stała się dla nich miejscem zaspokajającym ich potrzeby osobiste ale również biznesowe.

Menedżer lub właściciel powinien być na bieżąco z rezerwacjami swojego lokalu, dziękować za przybycie i po jakimś czasie wysłać propozycję ze zniżką np. Drogą Mailową. Gdy adres e-mail będzie konieczny przy rezerwacji, jednocześnie stworzysz sobie listę e-mailową swoich gości. Szanuj jednak prywatność konsumentów i nie wysyłaj e-maili częściej niż raz na trzy tygodnie.

10. Obniż koszty operacyjne

Oprócz promowania promocji i zachęcania nowych gości do przybycia sprawdź codzienne koszty eksploatacji, takie jak gaz, woda a nawet dostosowanie swoich liczników czasowych do oświetlenia zewnętrznego do czasu letniego.

W okresie większego zastoju obejdziesz się bez pełnej załogi w kuchni. Zatrudniaj ludzi, gdy ich naprawdę potrzebujesz.

A Ty jaki masz sposób na przetrwanie wakacji? Podziel się nim w komentarzu lub na naszej facebookowej grupie dla restauratorów: link

Oceń
[Głosów: 0 Ocena: 0]

Zostaw komentarz

Call Now Button