Szara strefa w najmniejszych lokalach gastronomicznych jest szacowana na więcej niż 50% obrotów.
Global Compact Poland wydało raport „Przeciwdziałanie szarej strefie w Polsce poprzez efektywny wymiar sprawiedliwości”, w której kwestię szarej strefy w gastronomii opisał i podał rozwiązania Przewodniczący Prezydium Krajowej Rady Gastronomii i Cateringu Sylwester Cacek.
Z raportu wynika, że im sieć jest mniejsza, tym większa w niej szara strefa. Powody, dla których gastronomia zalicza się do branż najbardziej dotkniętych szarą strefą wykazano następujące:
- zmienność prawa prowadząca do niestabilności prowadzenia biznesu,
- wysokie podatki konsumpcyjne (VAT),
- brak spójnej praktyki organów administracyjnych co charakteryzuje się poprzez rygorystyczne kontrole wielu różnych instytucji,
- deficyt wykształconych kierunkowo pracowników,
- niski wiek osób pracujących w gastronomii,
- brak doliczania usługi kelnerskiej do rachunku – napiwki idą “do kieszeni”,
- rozliczanie się z konsumentami głównie za pomocą gotówki.
Jako lekarstwo na szarą strefę KRGiC podaje:
- zmiana percepcji i zachowania konsumentów, którzy nie widzą nic zdrożnego w ewidencjonowaniu obrotu ze sprzedaży gastronomicznej za pomocą kasy fiskalnej. Postrzegają ją jako uciążliwość administracyjną;
- walka z mitem “wysokiej zyskowości” i “łatwego zarobku” w gastronomii, co powoduje otwieranie się wielu lokali i szybkie ich zamykanie;
- rozszerzenie idei Loterii paragonowej z większą liczbą losować i nagród;
- danie konsumentowi możliwości odliczania wartości paragonu (w niewielkiej części) od dochodu labo podatku;
- obniżenie podatku VAT dla gastronomii na wzór rumuński;
- wzrost intensywności kontroli fiskalnych i poziomu karania;
- wprowadzenie obowiązkowej opłaty od usługi gastronomicznej w lokalu zapewniającym obsługę (5-10% wartości);
- stałe odwiedziny punktów gastronomicznych przez kontrolerów skarbowych (danie uprawnień do kontroli wydawania dowodu sprzedaży Policji lub Straży Miejskiej);
- dobrym narzędziem do typowania restauratorów do kontroli jest Jednolity Plik Kontrolny,
- doprecyzowanie art.62 Kodeksu karno-skarbowego, aby za niewydanie paragonu odpowiadał również pracownik.
Cały raport do pobrania tutaj: link
A tutaj polemika z tezami raportu: link
Oceń
[Głosów: 0 Ocena: 0]
Zostaw komentarz