Aktualności gastronomiczne

Ponad 2000 zł za pokazywanie meczów MŚ 2018 w pubie. Sprawdź koszty licencji dla strefy kibica

licencja na mistrzostwa świata 2018

Wielkimi krokami zbliżają się Mistrzostwa Świata w Rosji 2018. Właściciele pubów i barów wieszczą większy dochód, spowodowany licznymi pielgrzymkami kibiców biało-czerwonych. Sprawdziliśmy, ile kosztuje licencja na mistrzostwa świata w przypadku gastronomii: pubów, barów i restauracji.

TVP będzie jedynym uprawionym podmiotem na terenie Rzeczpospolitej Polskiej do udzielania licencji na Pokazy Publiczne w imieniu właściciela praw telewizyjnych do wszystkich meczów Mistrzostw Świata FIFA. TVP w swoich rękach skupia dwa kluczowe elementy, które umożliwią publiczne odtwarzanie najbliższego mundialu. Są to:

  • zgoda sygnałowa na wykorzystanie sygnału kanałów TVP do tego celu,
  • licencja FIFA.

Zapraszamy do śledzenia wiadomości gastronomicznych na Facebooku TUTAJ

Zakup licencji do emisji meczów w pubie

Na stronach TVP pojawiła się informacja o kosztach licencji dla stref kibica. Organizator będzie musiał opłacić zarówno zgodę sygnałową jak i licencję FIFA. Przy czym licencję FIFA opłaca się tylko w przypadku komercyjnych emisji oraz specjalnych niekomercyjnych emisji dla pow. 5000 osób.

ZGODA SYGNAŁOWA TVP

Posiadanie zgody sygnałowej wymagane jest przez organizatorów wszystkich Stref Kibica (niezależnie od ich charakteru). Opłata jest jednorazowa i obejmuje wszystkie mecze Mistrzostwa Świata. Tę opłatę musi wnieść każdy lokal gastronomiczny, który będzie chciał pokazywać mecze MŚ w Rosji. Do wyboru są następujące pakiety:

  1. PAKIET PODSTAWOWY (KWOTA BAZOWA): 2000 PLN netto za jeden ekran  
    Kwota bazowa wpisana w każdej umowie, obejmuje możliwość korzystania z sygnału telewizyjnego kanałów TVP podczas trwania Mistrzostw, obsługę merytoryczną i handlową zgłoszenia oraz wpis na oficjalną listę Stref Kibica.
  2. PAKIET ROZSZERZONY (SYGNAŁ SATELITARNY): KWOTA BAZOWA + 1000 PLN netto za jeden ekran
    Pakiet obejmuje możliwość korzystania z sygnału telewizyjnego kanałów TVP podczas trwania Mistrzostw oraz następujący sprzęt do dekodowania sygnału satelitarnego; karta dekodująca oraz moduł CAM, obejmuje również obsługę prawną i handlową zgłoszenia, pakiet nie obejmuje; dekodera, instalacji i anteny satelitarnej.
  3. PAKIET PREMIUM (SYGNAŁ MULTICAST IP): KWOTA BAZOWA + 2000 PLN netto za jeden ekran
    Pakiet obejmuje zgodę na skorzystanie z wysokiej jakości sygnału serwisu MULTICAST IP, przyłączenie do punktu styku możliwe jest wyłącznie poprzez licencjonowanych operatorów technicznych wymienionych na stronie www.licencje.tvp.pl w zakładce „INFORMACJE TECHNICZNE”. Pakiet nie obejmuje kosztów dostarczenia sygnału od punktu styku do miejsca organizacji Strefy Kibica (tzw. ostatnia mila) – opłata ta ustalana będzie z operatorem technicznym przez organizatora, pakiet obejmuje możliwość korzystania z sygnału telewizyjnego kanałów TVP podczas trwania Mistrzostw, obsługę prawną i handlową zgłoszenia.

LICENCJA FIFA

Licencja na pokazy publiczne. Konieczna do uzyskania w przypadku Komercyjnych Pokazów Publicznych i Specjalnych Niekomercyjnych Pokazów Publicznych. Licencje przyznaje TVP w porozumieniu z FIFA. W tym przypadku w najmniejszej strefie do 1000 osób ujęto lokale gastronomiczne, które powstaną wyłącznie po to, aby pokazywać mecze MŚ.

  • strefa do 1000 osób – 1000 USD (stawka w dolarach netto) – np. bar, pub lub restauracja tworzone specjalnie w czasie Mistrzostw, autobus, biuro
  • strefa od 1001 do 2000 osób – 2000 USD (stawka w dolarach netto) – np. instytucja edukacyjna, baza wojskowa
  • strefa od 2001 do 5000 osób – 4000 USD (stawka w dolarach netto) – np. strefa w małym mieście
  • strefa od 5000 do 10000 osób – 8000 USD (stawka w dolarach netto) – np. strefa pod gołym niebem, hala
  • strefa powyżej 10000 osób – 14000 USD (stawka w dolarach netto) – np. duża strefa miejska, stadion

Nasze wątpliwości wzbudziło określenie “Komercyjne Pokazy Publiczne”. Czy lokale gastronomiczne, które przecież osiągają dochód dzięki temu, że posiadają w lokalu TV, będą musiały wykupować licencję FIFA? Na nasze pytanie w tej sprawie odpowiedziało biuro TVP:

Pub, bar, restauracja lub klub podlegają takim samym wymogom jak każdy inny organizator Pokazu Publicznego. W pierwszej kolejności podmioty te powinny uzyskać zgodę TVP na korzystanie z sygnału kanałów oficjalnego nadawcy Mistrzostw na terenie Polski, którym jest Telewizja Polska S.A. Uzyskanie takiej zgodny jest wymagane przez każdy podmiot na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, który zamierza zorganizować pokaz. W drugiej kolejności należy określić czy pokaz organizowany w takim lokalu ma charakter komercyjny czy niekomercyjny.

Z Komercyjnym Pokazem Publicznym mamy do czynienia gdy; za wejście na Pokaz Publiczny pobierana jest pośrednio (np. opłata rezerwacyjna za stolik) lub bezpośrednio opłata za wstęp; pokaz jest sponsorowany lub w ramach Pokazu Publicznego zawarte zostały inne porozumienia komercyjne; i/lub, organizacja Pokazu Publicznego wiąże się z uzyskaniem korzyści ekonomicznych (materialnych i niematerialnych) w jakikolwiek inny sposób (np. promocja logotypów, marek, produktów); odbywa się jakakolwiek sprzedaż produktów czy żywności przewidziana specjalnie na czas pokazu (sprzedaż koncesjonowana i niekoncesjonowana).

Niekomercyjny Pokaz Publiczny występuje wtedy, gdy; organizator nie uzyskuje żadnych korzyści ekonomicznych (materialnych i niematerialnych) z tytułu organizacji Pokazu Publicznego; nie występuje jakakolwiek forma sponsoringu lub inne porozumienia komercyjne nie są zawierane. Bez uszczerbku dla powyższego Pokazy Publiczne w „przedsiębiorstwach komercyjnych”, takich jak właśnie puby, kluby, bary czy restauracje są nadal uznawane za Niekomercyjne Pokazy Publiczne, chyba że towarzyszą im dodatkowe działania komercyjne (takie jak pośrednie – w tym np. opłaty za rezerwację stolika – lub bezpośrednie opłaty za dostęp do Pokazu lub umowy sponsorskie) odbywające się w związku z Pokazem Publicznym odrębnie względem tych działań komercyjnych, których obsługi oczekuje się w uzasadniony sposób od obiektu w ramach jego zwyczajowej działalności. Po dokonaniu zgłoszenia Strefy Kibica (Pokazu Publicznego) przez formularz zgłoszeniowy na stronie www.licencje.tvp.pl, Telewizja Polska wspólnie z FIFA określa końcową interpretację zgłoszenia i wydadzą zgodę lub odrzucą wniosek. Wszelkie zgody TVP/FIFA, udzielane w tym zakresie zostaną udzielone przez TVP/FIFA wyłącznie według ich uznania.<span class="su-quote-cite">Łukasz Naczas Kierownik Działu Reemisji Biuro Handlu i Współpracy Międzynarodowej TVP S. A.</span>

Podsumowując, większość lokali gastronomicznych będzie zobligowana do zakupu wyłącznie zgody sygnałowej TVP, czyli opłaty min. 2000 zł za jeden ekran. Do tego dojdą inne, standardowe opłaty, o których piszemy poniżej.

Aby zgłosić chęć organizacji Strefy Kibica należy wejść na stronę internetową www.licencje.tvp.pl, zapoznać się wnikliwie z dokumentacją tam zawartą oraz wypełnić specjalny formularz zgłoszeniowy. Następnie TVP w porozumieniu z FIFA rozpatrzy zgłoszenie i podejmie decyzję o przyznaniu lub odrzuceniu wniosku.

Pozostałe opłaty dla właścicieli lokali gastronomicznych

Zakup zgody sygnałowej to nie jedyna opłata, którą należy ponieść, aby móc legalnie pokazywać mecze MŚ w Rosji.

ABONAMENT RADIOWO-TELEWIZYJNY

Abonament to podstawowy koszt dla każdego właściciela lokalu. Jeśli chcesz pokazywać mecze, musisz posiadać odbiornik, a więc podlegasz opłacie. Tego typu imprezy jak MŚ 2018 są dobrym momentem do kontroli. Warto pomyśleć o wykupie abonamentu zanim zostaną naliczone odsetki lub kara (jej wysokość może wynieść 30-krotność opłaty miesięcznej).

Wysokość abonamentu w 2018 roku to 22,70 złotych za miesiąc lub 245,15 zł za rok. Jeśli masz zamiar kupić odbiornik przed mistrzostwami, to należy go zarejestrować na poczcie. Masz czas do 25 dnia następnego miesiąca aby opłacić abonament.

Plusem jest to, że możesz zaliczyć abonament do kosztów uzyskania dochodów (dotyczy przypadku gdy wykorzystanie któregoś z odbiorników ma wpływ na uzyskiwane przychody, a w gastronomii ma).

ZAiKS

Abonament nie uprawnia Cię do emisji programów objętych prawem autorskim. Koniecznie musisz posiadać licencję ZAiKS-u. I żeby tylko, bo tego typu stowarzyszeń w Polsce działa kilkanaście. ZAiKS jest największy i najbardziej znany, ale zdziw się jeśli po nich zapukają następni.

Aby podpisać umowę z ZAiKS musisz skontaktować się z inspektoratem – kontakt znajdziesz na ich stronie www.zaiks.org.pl. Koszty są uzależnione od wielkości lokalu, ilości miejsc siedzących oraz wielkości miasta. Cennik dostępny jest tutaj.

Większość restauratorów i właścicieli innych typów lokali posiada już podpisaną umowę z ZAiKS. Wówczas należy sprawdzić, czy obejmuje ona również odbiornik telewizyjny, czy jedynie radio. Jeśli tylko radio, to należy zaktualizować licencję. Cenowo wyjdzie to o ok. 15% więcej do zapłacenia niż w przypadku samego radia.

Jeszcze inną (i droższą) licencje należy uzyskać w przypadku organizowania tzw. strefy kibica i emisji spotkań na telebimie. Wówczas koszt wynosi ok. 10zł/m2 za 1 dzień.

Oferty firm telekomunikacyjnych dla gastronomii

Jeśli nie posiadasz jeszcze usługodawcy do pokazywania meczów MŚ w Rosji, możesz wybrać jedną z ofert:

  • VECTRA (Internet + Telewizja)
    telewizja kablowa, szerokopasmowy dostęp do Internetu, telefonia stacjonarna. Najnowsza oferta dostępna jest już od 49,90 zł, a w pakiecie klienci otrzymają Internet mobilny 5GB i 150 kanałów telewizji.
  • Platforma nc+ (Telewizja)
    nc+ to przede wszystkim: 50 kanałów HD, CANAL+, dekodery z nagrywarką, Multiroom, kanały tematyczne, sport, muzyka, nc+ go oraz wiele więcej.
  • Netia (Telewizja i Internet)
    działają na bazie własnej infrastruktury oraz łączy TP, dzięki czemu mają największy w Polsce zasięg przewodowego dostępu do internetu. Obecnie obsługują ponad 750 tys. użytkowników internetu i prawie 1,2 mln abonentów telefonicznych.
  • Cyfrowy Polsat (Telewizja + Internet)
    jedna z największych platform satelitarnych, atrakcyjna oferta TV i Internetu, Internet LTE już od 0 zł, ponad 170 kanałów bez opłat przez 6 miesięcy

Wszystkim właścicielom lokali gastronomicznych życzymy udanych Mistrzostw!

Oceń
[Głosów: 0 Ocena: 0]
Call Now Button