Aktualności gastronomiczne

Kontrola Inspekcji Handlowej w restauracji – raport

inspekcja handlowa w restauracji

Kontrola Inspekcji Handlowej w restauracji to zawsze stres i nerwy, którym można zaradzić. Sprawdź, czy popełniasz błędy restauracji wykazane w raporcie.

W lutym Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę restauracje oferujące m.in. dania dalekowschodnie, tureckie, meksykańskie i gruzińskie. W co trzeciej wykryła nieprawidłowości. Jakie błędy wykryto?

  1. Niewypełnianie przepisów o znakowaniu środków spożywczych bez opakowań w miejscu ich sprzedaży (w tym brak składników potrawy w języku polskim) – 49,7 proc. przypadków.
  2. Brak uwidaczniania cen – 32 proc. przypadków.
  3. Dania niezgodne z opisem w menu (braki składników  lub podmiana, np. na tańsze mięso lub tańszy ser) – 20 proc. przypadków.
  4. Błędna waga dania (ważenie potrawy przed smażeniem, zamiast po) – 18 proc. przypadków.
  5. Nieświeżość potraw – mniej niż 0,5 proc. przypadków.

Zalecenia Izby Handlowej dla restauratorów i właścicieli lokali, które pomogą uniknąć błędów i kar:
1. Cennik musi znajdować się w widocznym i ogólnodostępnym miejscu.
2. W menu powinny się znaleźć: nazwa potrawy, napoju, co się składa na danie (kotlet z surówką, czy może warzywa trzeba domówić), składniki których użyto w kolejności malejącej.
3. Jeśli do dania doliczasz serwis kelnerski, to musisz poinformować o tym w menu. Klient niepoinformowany o tym przed zamówieniem może odmówić zapłaty.
4. Obok nazwy potrawy musi znaleźć się wykaz wszystkich produktów, jakich użyto do jej przygotowania z wyraźnym zaznaczeniem alergenów. Np.: pizza frutti di mare: mąka (zawiera gluten), woda, sól, drożdże, sos pomidorowy, skorupiaki (kraby, homary, langusty), mięczaki (przegrzebki, mule, ostrygi).
5. Gość może zasadnie zareklamować danie w przypadku: niezgodności dania z opisem, znalezienia w daniu nieświeżego lub niedopieczonego składnika, opóźnienia dostawy dania do stolika w stosunku do tego, co powiedział mu kelner.

Warto pamiętać o przepisach i unikać błędów w restauracji, ponieważ minimalna kara nakładana przez Izbę Handlową za zafałszowanie to 1000 złotych, a maksymalna to nawet 10% ubiegłorocznych przychodów!

Przepisy UOKiK-u i Inspekcji Handlowej dotyczące gastronomii znajdziesz tutaj.

Kontrola Inspekcji Handlowej w restauracji – raport
4 (80%) 3 votes

Zostaw komentarz

nineteen + five =

komentarze

  • “4. Obok nazwy potrawy musi znaleźć się wykaz wszystkich produktów, jakich użyto do jej przygotowania z wyraźnym zaznaczeniem alergenów. Np.: pizza frutti di mare: mąka (zawiera gluten), woda, sól, drożdże, sos pomidorowy, skorupiaki (kraby, homary, langusty), mięczaki (przegrzebki, mule, ostrygi).”
    Naprawdę? Nigdy się nie spotkałam z ujawnianiem wszystkich składników dań, w przypadku pizzy są zwykle podawane nazwy dodatków, ale głównych składników dań nigdy w restauracjach nie widziałam

    • No to są efekty oderwanych od rzeczywistości “unijnych rozporządzeń”. To akurat obowiązuje od 2014 roku dopiero, więc mogłaś nie wiedzieć. Pytanie co z tajemnicą zawodową, przepisami kucharzy przekazywanymi z pokolenia na pokolenie?