Aktualności gastronomiczne

Co sprawia, że gość wychodzi z restauracji zadowolony?

zadowolony gość restauracji

Ostatnio cytowane badanie naukowców z USA dowiodło, że duże promocje zmniejszają zadowolenie gości. Okazuje się, że cena dania ma również wpływ na tak zwane “momenty prawdy”. A to z kolei przekłada się na zasadę peak-end.

Aby w pełni zrozumieć wynik kolejnego doświadczenia trzeba znać dwa pojęcia:

Moment prawdy (kulminacyjny) – jest to ta chwila w obcowaniu gościa z restauracją, która szczególnie mocno wpływa na jego ocenę usługi i produktu. Czyli na ocenę całego doświadczenia.

Peak-end – zasada, według której najważniejszym dla oceny całego doświadczenia obcowania z restauracją jest moment kulminacyjny. Moment kulminacyjny może być pozytywny lub negatywny. Jeśli moment kulminacyjny odbiega od oczekiwań gościa, to nie ma on ochoty na więcej i kończy doświadczanie (np. kończy jeść i nie próbuje więcej).

Doświadczenie

Naukowcy z Cornell University w Ithaca zbadali 139 ludzi, których zaproszono na pizzę. Część osób zapłaciła za danie 4$, a część 8$. Rozrzut cen był więc spory.

Po zjedzeniu, każdy uczestnik został poproszony o ocenę smaku, przyjemności i zadowolenia z każdego kawałka pizzy. Uczestnicy którzy jedli tanią pizzę ocenili swoje doświadczenie na podstawie szczytowego momentu, którym było konsumowanie ostatniego kawałka pizzy.

Z kolei uczestnicy, którzy zapłacili za pizzę drogo, ocenili swoje ogólne doświadczenia wyłącznie na podstawie pierwszego zjedzonego kawałka.

Wnioski

Zespół naukowców stwierdził, że zasada peak-end może być uzależniona od kontekstu – w tym wypadku od ceny dania. Wynika z tego, że im wyższa cena dania tym bardziej gość skupia się na pierwszym wrażeniu, aniżeli na doświadczeniu końcowym.

Jest to istotna konkluzja dla wszystkich właścicieli lokali, którzy stosując strategię cenową mogą przykładać wagę do zadowolenia gościa we właściwym momencie.

(medicalnewstoday.com)

 

Oceń
[Głosów: 0 Ocena: 0]

komentarz

Call Now Button