Aktualności gastronomiczne

Szara strefa w gastronomii – raport KRGiC

szara strefa w gastronomii

Szara strefa w najmniejszych lokalach gastronomicznych jest szacowana na więcej niż 50% obrotów.

Global Compact Poland wydało raport „Przeciwdziałanie szarej strefie w Polsce poprzez efektywny wymiar sprawiedliwości”, w której kwestię szarej strefy w gastronomii opisał i podał rozwiązania Przewodniczący Prezydium Krajowej Rady Gastronomii i Cateringu Sylwester Cacek.

Z raportu wynika, że im sieć jest mniejsza, tym większa w niej szara strefa. Powody, dla których gastronomia zalicza się do branż najbardziej dotkniętych szarą strefą wykazano następujące:

  • zmienność prawa prowadząca do niestabilności prowadzenia biznesu,
  • wysokie podatki konsumpcyjne (VAT),
  • brak spójnej praktyki organów administracyjnych co charakteryzuje się poprzez rygorystyczne kontrole wielu różnych instytucji,
  • deficyt wykształconych kierunkowo pracowników,
  • niski wiek osób pracujących w gastronomii,
  • brak doliczania usługi kelnerskiej do rachunku – napiwki idą „do kieszeni”,
  • rozliczanie się z konsumentami głównie za pomocą gotówki.

Jako lekarstwo na szarą strefę KRGiC podaje:

  • zmiana percepcji i zachowania konsumentów, którzy nie widzą nic zdrożnego w ewidencjonowaniu obrotu ze sprzedaży gastronomicznej za pomocą kasy fiskalnej. Postrzegają ją jako uciążliwość administracyjną;
  • walka z mitem „wysokiej zyskowości” i „łatwego zarobku” w gastronomii, co powoduje otwieranie się wielu lokali i szybkie ich zamykanie;
  • rozszerzenie idei Loterii paragonowej z większą liczbą losować i nagród;
  • danie konsumentowi możliwości odliczania wartości paragonu (w niewielkiej części) od dochodu labo podatku;
  • obniżenie podatku VAT dla gastronomii na wzór rumuński;
  • wzrost intensywności kontroli fiskalnych i poziomu karania;
  • wprowadzenie obowiązkowej opłaty od usługi gastronomicznej w lokalu zapewniającym obsługę (5-10% wartości);
  • stałe odwiedziny punktów gastronomicznych przez kontrolerów skarbowych (danie uprawnień do kontroli wydawania dowodu sprzedaży Policji lub Straży Miejskiej);
  • dobrym narzędziem do typowania restauratorów do kontroli jest Jednolity Plik Kontrolny,
  • doprecyzowanie art.62 Kodeksu karno-skarbowego, aby za niewydanie paragonu odpowiadał również pracownik.

Cały raport do pobrania tutaj: link

A tutaj polemika z tezami raportu: link

Zostaw komentarz

three + seventeen =